Nicolae Grigorescu – sinceritate și simplitate (1)

Citesc uneori cărțile de la Adevărul din colecția Pictori de Geniu. Când am ajuns la Nicolae Grigorescu (primul român din colecție) am privit cu scepticism cartea, am considerat că va fi plină de un patetism patriotic deranjant. Poate patetism a fost, dar în niciun caz deranjant: am citit cartea ca pe un roman, am savurat-o chiar. A reușit foarte bine să transpară din ea omul Nicolae Grigorescu, de aceeași calitate ca și pictorul Nicolae Grigorescu. Mărturisirile lui, atât de sincere și simple, m-au impresionat. M-am mai documentat și m-am hotărât să vă împărtășesc și vouă câteva dintre vorbele pictorului… pe episoade, ca să nu vă plictisesc cu prea multe deodata🙂

Sentimentul colorează, nu pensula. Poţi colora c-o bucăţică de cărbune, şi toate tuburile din lume nu-ţi dau albastrul unei flori de inişor dacă nu-l ai în suflet.

Fă ce simţi, şi atâta cât simţi — unde nu te mai mişcă, lasă paleta jos: lucrul tău, fiind numai sinceritate, va creşte şi se va desăvârşi în sufletul celorlalţi. Va trăi. Altfel, vrând să-l isprăveşti, îl omori.

În zile ca acestea, când vechile credinţe, cu sau fără părerea noastră de rău, se dărăpănează, poate c-ar trebui să păstrăm un loc de cinste şi un adăpost respectat artei, cea din urmă dintre religiile omenirii.

Nicolae Grigorescu - Luminiș

 

3 Responses to “Nicolae Grigorescu – sinceritate și simplitate (1)”

  1. Lexi Says:

    Sa mergi sa vezi muzeul de la Campina, este superb ! Merita din plin vizitat😉

  2. Nicolae Grigorescu – sinceritate şi simplitate (2) « Jurnal. Simplu jurnal Says:

    […] – sinceritate şi simplitate (2) 17-03-2010 — simplujurnal Revin, așa cum am promis, cu câteva citate ale lui Nicolae […]


Leave a Reply

