Voi de ce nu faceți un copil?

Mă întreb uneori care e sensul acestei întrebări. Cu excepția unor persoane foarte apropiate, în special familie, nu știu cine și de ce ar adresa o întrebare de genul acesta.

Dacă e să o luăm pe cazuri, există cupluri care vor să facă un copil și cupluri care nu vor pe moment, sau poate deloc. Cei care nu vor (acum sau vreodată) cu siguranță au motive bine întemeiate și nu cred că o discuție care începe cu “Voi de ce nu faceți un copil?”  poate să îi răzgândească cumva. Apoi sunt cei care își doresc și chiar încearcă, situație în care discuția tinde să alunece un pic spre jenant (“Facem”, “Încercăm”, “Prestăm”, “Lucrăm în sensul ăsta”).

Și apoi mai e categoria cuplurilor care își doresc un copil, dar întâmpină probleme în a-l concepe. În cazul ăsta întrebarea cu pricina chiar pică greu. Am fost pusă în situația asta și nu e deloc plăcut. Nu știi dacă e cazul să detaliezi, să îți deschizi sufletul și să povestești despre problema ta, sau, pentru că lucrurile astea sunt atât de intime, să eviți, să pleci capul sau să inventezi o minciună (așa cum se întâmplă de cele multe ori). Nu pot spune că am fost diagnosticată cu infertilitate, dar am ceea ce se numește endometrioză (am și o operație la activ), care, din câte am fost avertizată și din câte am observat pe parcursul câtorva luni cât am “lucrat în sensul ăsta”, face din a concepe un “challenge”.

Salut în acest sens inițiativa Asociației SOS Infertilitatea, și anume o campanie de sensibilizare și conștientizare a fenomenului infertilității. Dacă sunteți din București, veți vedea,începând de mâine afișele de mai jos prin oraș. Am speranța că o să se extindă campania și în alte orașe. De reținut este faptul un copil se face în intimitate și cred că subiectul conceperii unui copil trebuie să fie la fel de intim.

 

16 Responses to “Voi de ce nu faceți un copil?”

  1. roberts Says:

    corect:) e doar treaba celor din cuplu, cel mult pot intreba rudele, prietenii foarte apropiati. atat, si atunci cu mare delicatete ….

  2. Mihaela Alexandrescu Says:

    Eu nu-mi doresc copii si, cu riscul de a-i soca efectiv pe unii, nu ma feresc sa o spun. Nu-mi doresc acum. Nu pot garanta ce o sa simt peste 2 sau 3 sau 5 ani. Am invatat in timp ca nu e obligatoriu sa iti doresti sau sa faci copii. Cine simte chemarea spre maternitate/paternitate sa faca. Cine nu, mai bine sa se abtina decat sa se chinuie doar ca sa fie in randul lumii. Stiu doua persoane destul de apropiate care s-au chinuit mult timp sa faca copii. Una a reusit cu fertilizare in vitro (gemeni foarte frumosi si sanatosi a facut) si una a reusit dupa vreo doua operatii (gen cum ai facut tu) sa faca o fetita sanatoasa (prin metoda clasica). Ma bucur cand aud povesti fericite. Iti recomand un articol pe tema infertilitatii: http://forfecutsa.blogspot.com/2012/04/despre-infertilitate-sau-pur-si-simplu.html.

    • Cristina Says:

      E o chestie …tu nu iţi doreşti, dar dacă ţi s-ar spune (Doamne fereşte!!) că nu poţi să faci?Ai zice: eh, oricum nu îmi doream…sau ţi s-ar strânge inima puţin?

  3. Voluntarii Sos Infertilitatea Says:

    Multumim pentru articol.

    Ai grija cu endometrioza, nu o ignora – de fapt, nu se lasa ignorata, pardalnica. Iti uram sa nu afli cat de grea este de fapt lupta cu infertilitatea, sa ti se intample minunea curand-curand!!🙂

    • Cristina Says:

      Felicitări vouă pentru campanie…
      Aveţi pe-acolo şi alte cazuri de endometrioză? Mi-ar plăcea să le cunosc…

      • Dana Says:

        eu am o prietena care s-a operat de curand. I s-a spus sa incerce sa faca un bebe dupa jumatate de an, ca pe viitor cine stie… daca va mai ajunge la o noua operatie, sansele sa aiba un copil, ulterior, sunt mici.
        Mult succes si sanatate!
        Eu am un baietel de un an si 11 luni si e lumina ochilor mei. Stiu ca suna siropos, dar nu am alte cuvinte sa descriu ce inseamna pentru mine.
        cu drag,
        Dana

      • Cristina Says:

        Acum, cum o vrea și Dumnezeu. Am auzit cazuri cărora nu li se dădea nicio șansă, dar au reușit pe “natural”. Și cazuri care nu au nicio boală, dar nu reușesc…Niciodată nu se știe.

      • Voluntarii Sos Infertilitatea Says:

        Da, avem topic despre endometrioza pe forum (si cateva mamici si gravide!): http://forum.infertilitate.com/viewtopic.php?f=5&t=329

      • Cristina Says:

        Știu, între timp am devenim o prezență constantă pe forum🙂

  4. Paste fericit alaturi de cei dragi! « In jurul Kadiei Says:

    […] Ioana@micile vacante, Lumea mare, slowaholic, Travel girls, Radu, Alina, Ninulescu, Arashi, Cristina, Magda Adina, tibi, Liliana Negoi, Zina,  Oana, Carmen, almanahe, Alina, elly weiss, […]

  5. Maria C. Says:

    Sunt niste intrebari stereotipe care se regasesc foarte des in mentalitatea romanilor…daca nu esti casatorita prima e :” Da’ tu nu te mariti?,intrebare care iti este pusa insistent,de la rude apropiate pana la colege de liceu cu care te vezi intamplator dupa niste ani…si aici,ca si la intrebarea cu ‘facerea’ de copii,sunt mai multe variante: poate nu ai intalnit “acea
    persoana deosebita”, poate ai intalnit-o dar va e bine asa, poate nu crezi in casatorie,etc..Daca nu esti casatorita,esti privita asa putin ciudat..hmm..are ea ceva de nu se marita..:-) Odata intrata “in randul lumii” esti asaltata cu intrebarile despre copii,situatie pe care tu ai descris-o f bine si cu care sunt total de acord.Dupa ce faci un copil, vei fi intrebata cand il faci pe al doilea:-)
    Dupa cum am spus si mai sus,sunt niste intrebari stereotipe, adresate pt ca “asa se face”,”asa se cade”,sa te casatoresti si sa ai copii.
    Succes in ceea ce iti doresti!

  6. Agentii imobiliare Says:

    pe buna dreptate: ce ii intereseaza pe ceilalti ce se intampla in ograda mea??

  7. Anca Says:

    Sa stii ca am citit post-ul tau acum cateva zile, cand mi s-a parut ca nu pot spune nimic sau nimic care sa ajute… Dupa care, mi-am dat seama ca tu ai un curaj grozav sa vorbesti despre niste probleme foarte sensibile, care sunt, in general, trecute sub tacere sau sub o suferinta tacuta.
    Am citit recent un studiu care spunea ca in Israel 1 din 10 copii este nascut in vitro. In Romania nu stiu daca exista studii, dar e evident ca frecventa problemelor de fertilitate este din ce in ce mai mare. Frecventa asta crescuta e de data recenta, motiv pentru care majoritatea persoanelor care intreaba “voi de ce …” nu au avut niciodata o astfel de problema. Si nici nu realizeaza ca o astfel intrebare nu poate fi adresata cu lejeritatea cu care intrebi de ce nu mergi la un film.
    Se estimeaza ca numarul cazurilor de infertilitate va creste in paralel cu varsta “maternitatii”. Faptul ca o femeie studiaza, incerca sa isi dezvolte cariera, ca lucreaza intr-un mediu solicitant ii afecteaza sansele de a fi mama.
    Ceea ce mi se pare atat de nedrept… tinere iresponsabile pot avea copii la 16 ani, in timp ce cupluri asezate, care ar putea avea grija de un copil, incearca ani de zile tratamente si duc o lupta tacuta cu privirile incarcate de repros “adica, voi de ce nu faceti un copil?”
    Iti urez multa sanatate si toleranta fata de intrebarile nepotrivite!

    • Cristina Says:

      Ai mare dreptate. Si mai gandeste-te la fetele care nasc si isi lasa copilul prin maternitate sau mai rau prin tomberoane de gunoi. E oricum un gest oribil, dar femeile care se chinuie sa devina mame il percep si mai groaznic. Mai auzisem ieri ca in Romania se fac 400 de avorturi zilnic…acum, cand avem la dispozitie atatea metode contraceptive. Proasta informare sau neglijenta? Eh, subiectul devine compicat.


Leave a Reply

