RMN vs. ME

Gata, a trecut și RMN-ul, să vă povestesc cum a fost:

Ieri de dimineață am sunat să vad cum stau cei de la centrul de analize cu bugetul de la Casa de Asigurări de Sănătate, pentru că fără reducerea de la CAS un RMN ar costa cam 6-700 (așa e doar 190). Eu îmi închipuiam că o să fie așa o aglomerație la început de lună, că o să mă programeze undeva peste câteva săptămâni, când colo zice: azi ați dori la ora 15 sau la 16? Eu, doritoare să scap cât mai repede de povestea asta care deja mă ținuse stresată de ceva vreme am zis 15 din prima.

Toată dimineața m-am uitat la tot felul de informații și păreri despre experiența unui RMN și după muuulte păreri de genul “Sper să nu mai fiu nevoit în viața mea să fac așa ceva” sau “Am fost cu soțul meu, dar eu nu cred că aș fi rezistat acolo” sau “Cele mai puternice zgomote pe care le-am auzit în viața mea” am găsit și ce căutam, o experiență de genul “Nu e chiar așa rău, zgomotele au fost suportabile și experiența per total a fost una acceptabilă”.

Am ajuns acolo la 15, dar cum bănuiam începutul de lună adusese multă lume neprogamată (urgențe, ziceau ei) și mi s-a zis că o să intru peste o oră și jumătate. Am preferat să ies un pic să mă plimb cu soțul prin Copou decât să stau acolo în cabinet. A fost o plimbare destul de tăcută, morcovul era … la el acasă. Pe la 4 am ajuns din nou la cabinet și doamna de dinaintea mea nu intrase încă. Mi-am zis că o să încerc să citesc dintr-o revistă până îmi vine rândul. Când, ce să vezi, mă cheamă pe mine prima, quick and painfull.

Am intrat, le-am zis asistentelor că mi-e frică, pentru că asta era tot ce puteam să gândesc. După procedura standard, m-am așezat pe masă, mi-au pus ca un fel de cască pe cap, o păturică pe picioare și … eu tot nu le-am lăsat să plece, le-am zis iar că mie tot mi-e frică. Mi-au zis că nu are de ce să-mi fie frică, că e ventilat tunelul și dacă simt că nu mai pot sta acolo, să apăs butonelul de alamă și o să fiu scoasă imediat. Mi-au pus și niște căști în urechi și i-au dat drumul lui Julio Iglesias să-mi cânte. Am închis ochii și… bon voyage.  Când au început zgomotele mi-am zis: asta-i tot? și da, asta era tot!!! nu erau nici așa puternice, nici așa stridente, Julio le acoperea destul de bine. Singura problemă era că eram conștientă de faptul că nu am voie să îmi mișc DELOC capul și cu cât mă concentram mai tare să nu îl mișc, cu atât mi se încordau niște mușchi ai gâtului care îmi mișcau capul, cred că și din cauză că era frig, chiar mi-au și tremurat picioarele uneori.

Ca să rezum, chestii care nu mi s-au spus acolo, dar eu, disperată ce sunt, le-am citit pe net și mi-au prins foarte bine:

  • zgomotele sunt puternice, ciudate, de peste tot
  • masa se mișcă mereu pentru a te poziționa pentru “poze”
  • cel mai bine te simți dacă ții ochii închiși
  • dacă faci RMN cu substanță, ești scos pe la mijlocul perioadei și ți se injectează substanța
  • totul durează cam 30-40 de minute (am numărat melodiile, să știu cam cât timp trece)
  • la un moment dat masa se mișcă (tremură) în ritmul sunetelor

Pe de altă parte sunt chestii pe care nu le-am citit și m-au surprins plăcut aici la cabinet:

  • sunetele s-au auzit de pe hol în timp ce așteptam și am putut să mă obișnuiesc puțin cu ele
  • casca pe care mi-au pus-o pe cap avea o oglindă prin care puteam să vad în afara tubului, astfel am văzut când a venit să mă scoată (deschisesem ochii că era o perioadă prea mare de liniște și nu știam ce se întâmplă)
  • având casca respectivă și neavând voie să mișc capul, nici nu am putut să realizez cât de îngust sau larg era tubul în care stăteam.

Acum pe biletul cu rezultatele scrie ca aspectul e normal, mai rămâne de văzut ce zice și doctorul neurolog.

30 Responses to “RMN vs. ME”

  1. Florentina Says:

    Am citit cu interes povestea ta cu RMN-ul si m-am simtit oarecum incurajata. Si mie mi-e frica sa-l fac si ma tem mai mult de rezultat. Te rog spune-mi unde l-ai facut. As vrea sa ma programez si eu acolo.
    Multumesc!

    PS: a fost nevoie si de substanta de contrast?

    • Cristina Says:

      Eu sunt din Iasi, deci nu stiu daca te ajuta sa iti spun unde l-am facut. Da, mi-a injectat intr-o vena de pe dosul palmei substanta de constrast pe la mijlocul perioadei.

      • Florentina Says:

        Ai dreptate, nu ma ajuta. N-am verificat inainte, am crezut ca esti din Bucuresti. Multumesc pentru raspunul tau.
        Bafta si multa sanatate!
        Florentina.

  2. Cristina Says:

    Mulțumesc!
    Poate îmi scrii un reply apoi și cu experiența ta la RMN. Am observat că multă lume caută informații despre RMN și cred că le-ar fi utile și alte păreri.

  3. Florentina Says:

    Experienta mea de la RMN.
    Pentru ca sunt din Bucuresti, am avut de ales dintre mai multe centre medicale care lucreaza cu casa de sanatate. Dupa ce am dat cateva telefoane am ales PROLIFE (de pe Ritmului) pentru ca faceau aceste RMN-uri si sambata (deci nu trebuia sa mai lipsesc de la serviciu), m-au programat relativ repede (o saptamana) si pretul era mai mic ca la alte clinici (150 ron fara substanta de contrast si 180 cu substanta de contrast).
    Ajuns in clinica la ora 9 dimineata, ora programarii, m-au pus sa completez un chestionar. Intrebarile era cam asa: daca am si alte afectiuni, daca am parti metalice in corp, daca sufar de claustrofobie, daca stiu ca alergica la vreo substanta, daca am mai primit substanta de contrast, daca sunt de acord sa mi se administreze substanta de contrast si daca imi asum raspunderea pentru tot ce declar.
    Apoi m-a preluat imediat o asistenta, mi-a dat un halat curat si am intrat intr-o cabina de proba unde m-am dezbracat de tot (mai putin ciorapi, pantofi si chilot) am pus halatul pe mine apoi am mers in alta incapere unde era aparatul si m-am asezat pe masa aparatului.
    Asistenta, cam nervoasa si ferma, mi-a explicat clar ca n-am de ce sa ma tem, ca nu ma va durea nimic, nu ma va atinge nimic si daca stau nemiscata si cu ochii inchisi se va termina mai repede. M-a acoperit cu o patura pana la mijloc, pe urechi mi-a pus niste casti si pe casti un suport care imi tinea capul imobilizat. Apoi m-a introdus cu tot cu masa cam jumatate din corp in interiorul unui tub. A reglat ventilatia la maxim ca sa am aer din plin. Tubul este luminat (am vazut ca are o dunga albastra pe centru) distanta de la fata mea la partea de sus este cam de 20 cm. Nu am avut muzica, dar a mai vorbit putin cu mine, asa ca m-am simtit cat de cat incurajata. Zgomotul nu era foarte puternic, era constant si variat. Oricum era galagios. Totul a durat cam o jumatate de ora, timp in care m-a mai incurajat in pauze si m-a intrebat la un moment dat daca am avut probleme cu urechea. Masa s-a miscat doar spre final cu ceva trepidatii, dar fara sa ma deranjeze.
    Cam asta a fost in mare experienta mea la RMN. Nu foarte placuta, dar nici traumatizanta. Frica mea era mai mult de rezultat decat de investigatie in sine.
    Parerea mea e ca nu trebuie sa ne speriem asa tare de tub, daca tinem ochii inchisi si respiram regulat, invingem claustofobia. Faptul ca tubul e liber la ambele capete ajuta si daca nu esti o persoana prea voluminoasa nu te simti apasat.
    Rezultatul l-am primit luni dupa amiaza, o mapa mare cu 3 filme si o observatie de la un medic radiolog in termeni medicali greu de inteles.
    Costul investigatiei a fost mai mare decat cel declarat, adica 165 ron, n-am intrebat de ce, eram multumita ca plec de acolo.
    Sper sa fie de folos pentru cine se pregateste de o experienta similara si va urez la toti multa sanatate.

    • Cristina Says:

      Mulţumesc mult pentru descrierea ta. Sper şi eu să fie de folos celor care se pregătesc să facă un RMN. Sper şi rezultatul să fie bun!
      Aştept în continuare şi părerile altor persoane!

    • Raluca Says:

      Buna, imi poti spune te rog cum ai procedat cu Casa de Asigurari, ma intereseaza pasii pentru obtinerea unui RMN cu reducere, am tot citit articole pe aici si am citit ca esti din Bucuresti.
      Multumesc mult!

      • Cristina Says:

        Eu sunt din Iasi si pot sa zic cum am procedat eu(Florentina nu bag mana in foc ca o sa vada mesajul tau 🙂 ) : mie mi-a dat o trimitere medicul neurolog si in plus un fel de scrisoare medicala, care am inteles ca e obligatorie pentru decontare. Si apoi am inceput sa sun pe la mai multe centre sa intreb care lucreaza cu Casa, cat costa, cand ma pot programa, etc. La una din locatii era o lista de asteptare de cateva luni :(. Cred ca medicul neurolog stie cel mai bine care e procedura, oricum fara trimitere de la el nu poti.

      • Florentina Says:

        Pentru Raluca:
        Am mers intati la medicul de familie, i-am spus ca am dureri de cap si am impresia ca ceva nu e in regula. Mi-a dat trimitere la neurolog. La neurolog mi s-a facut un examen simplu cu mers simplu, inchis ochii, pus deget la nas, verificat vedere periferica, verificat reflexe. Desi nu s-a dovedit nimic alarmant mi-a dat o trimitere catre RMN pentru ca i-am descris durerile de cap care erau destul de intense si aproape permanente. Trimiterea era valabila o luna si arata exact ca orice trimitere compensata. Mai era insotita si de un fel de formular pe care l-a completat doctorita (o fii chiar scrisoarea medicala). Am mai primit si o lista cu centrele care fac RMN si care au incheiate contracte cu casa de sanatate. Am sunat la mai multe centre si am ales centrul cu tariful cel mai mic si timpul de programare cel mai scurt. Restul l-am povestit mai sus.
        Iti urez multa sanatate si sper sa-ti fie de folos.

  4. veverita Says:

    Buna. Am facut si eu aseara AngioRMN. Am sindrom vertiginos si se doreste depistarea cauzei (cica nu apare fara o cauza). Asa ca datorita zgomotelor puternice, aveam impresia ca ma leagana stanga-drepta si inainte-inapoi. Nu ma legana fizic, era doar o senzatie, probabil datorata acestui sd. vestibular. M-a ametit si mai rau decat eram. 😀 Una peste alta insa totul s-a desfasurat fara probleme speciale, nu sufar de claustrofobie, n-am avut nici o senzatie de sufocare sau anxietate. Cand mai deschideam ochii, vedeam tulbure (probabil tot datorita problemei medicale), asa ca i-am inchis repejor si i-am tinut asa pana la sfarsit, ca sa nu mai am pareri. :))
    Pana la urma ce ti-a spus neurologul, ai probleme de sanatate?
    A, pretul: 420 ron fara substanta de contrast, fara bilet de trimitere, ca nu mai e buget pentru decontat.

    • Cristina Says:

      La mine rezultatul RMN-ului a fost bun, totul arata normal. Si neurologul a spus la fel.
      Sa stii ca si eu patesc, de exemplu la stomatolog cand ma bazaie cu freza mai aspra, vad cam tulbure si inchid ochii. La tine cum se manifesta sindromul vertiginos?

  5. veverita Says:

    A debutat cu tulburari de vedere, totul era neclar, eu conduceam. Au disparut, iar pe la pranz un furnal imi cuprindea creierul si urechile. Aveam tulburari de echilibru, ameteala, greata. Am si cazut. Pana la urma la RMN au iesit ceva modificari de demielinizare, insa nu grave.

  6. Annush Says:

    Buna,
    Am avut si eu o experienta cu RMN-ul, pe care as vrea sa vi-o impartasesc.
    M-am speriat foarte tare, initial, dar postul Florentinei m-a ajutat mult. M-a pregatit pentru senzatiile care au urmat. Multumesc Florentina!!!

    Asadar, din experienta mea (am facut RMN la hipofiza, care este diferit de RMN-ul la cap), zgomotele nu sunt atat de mari. In schimb sunt de intensitati si tonalitati diferite. Unele seamama cu programul de stoarcere al masinii de spalat (dar ceva mai tare), altele ca zgomotul unor motoare.
    Pt confortul psihic, iti poti imagina ca esti intr-o hala de uzina. Pana la urma oamenii de acolo suporta zi de zi zgomote mult mai mari, fara casti cu muzica la urechi. Apropo de muzica, eu nu am avut Julio Eglesias, la mine au fost melodii oldies. Important este ca muzica sa fie data tare, ca sa acopere zgomotul.
    In cazul in care suferi de claustrofobie, este bine sa tii ochii inchisi. La mine problema asta este foarte accentuata. Eu nu am mers niciodata la solar, din cauza asta. In schimb nu mi s-a parut nimic disconfortant la tubul de RMN. Este deschis in ambele parti. Aerul nu se schimba cu nimic.
    In plus, ai mereu posibilitatea sa strangi in mana o “para”, pentru situatii de urgenta. Iar faptul ca stii ca poti, este suficient sa te mentina relaxat. La mine asa functioneaza!!!
    Sfatul meu pentru cele/cei care vor avea nevoie vreodata de investgatia asta este sa nu isi faca probleme degeaba, pentu ca experienta nu este nici pe departe atat de rea pe cat se vorbeste.

  7. Cristina Says:

    Exact, asta este și concluzia mea din toate comentariile: nu-i chiar asa de rău cum se spune.

    • Annush Says:

      Cristina, imi cer scuze, la tine ma refeream in postul meu…. cum ca ceea ce am citit m-a ajutat mult. Am scris Florentina, din greseala, cand, de fapt era vorba despre articolul tau.
      Imi pare rau 😦

  8. Cristina Says:

    Nu-i nicio problemă. Chiar dacă ar fi fost vorba de Florentina, am deschis un subiect care e de folos unor persoane și asta mă bucură oricum.

  9. Iuliana Says:

    Pt Cristina
    As dori sa stiu unde anume ai facut RMN-ul, pt ca si eu trebuie sa fac la pelvis si la genunchi si ma ajunge vreo 11 mil la Arcadia (Fara Casa de Asigurari). Prin CAS trebuie sa astept 6 luni!! 😦

  10. Iuliana Says:

    Spitalul Militar? sau e un cabinet? Mersi pt detaliu. e foarte important pt mine

  11. ertahjdf Says:

    Disconfortul creat de investigatie nu trebuie luat in seama, dat fiind ca investigatia aduce atatea lamuriri necesare in tratarea bolii de care suferiti

    • Cristina Says:

      Da, asa este.
      Intamplarea a facut ca atunci cand am mers eu la neurolog era o doamna pe hol care povestea ca nu a suportat investigatia, a avut un soi de atac de panica, dureri, frica, sunete puternice si n-a mers pana la capat. De asta mi s-a facut si mie frica. Dar nu e chiar asa…

      • Geanina Says:

        Buna seara.Va rog ,imi puteti spune daca medicul care va da trimitere pentru rmn cu pret redus trebuie sa aiba contract cu casa de sanatate? Eu sunt din Bucuresti si nu stiu de la cine sa iau trimitere .Am inteles ca numai un medic care are contract cu casmb imi poate da.(Este vorba de un rmn cerebral).

      • Cristina Says:

        Da, așa cred și eu. Trebuie să aibă toate formularele acelea. Dar eu am făcut în 2009, poate s-au mai schimbat lucrurile de atunci.

  12. Nikosia Says:

    Nikosia
    2 aprilie 2014
    Am facut azi RMN nativ la ProVita pentru coloana lombara si toracala. Dupa ce m-am documentat pe internet despre clinicile care fac si despre procedura in sine am ale ProvVta. M-a interesat raportul calitate/pret cel mai bun.
    1. Medicul care interpreteaza este dr. Ionescu Virgil.
    2. Calitatea aparatului: Siemens Magnetom Avanto, magnet 1,5 T.
    3. Pret 2 segmente 830 Ron
    In prertul platit mi s-a dat si o consultatie/eco gratis la ei pe care o pot face pe parcursul anului la unul din cabinete, dupa nevoile fiecaruia.
    Dragutele de la rectie stau foarte bine cu comunicarea, am vorbit aceeasi limba de la primul contact telefonic. Cu o zi inainte m-au contactat pentru confirmare si detaliile nevesare: fara bijuuri, implanturi, nasturi, capse, nimic metalic. Eu mi-am luat de acasa colanti, tricou cu maneca lunga, papuci de unica folosinta, echipament adecvat. :}} O tipa inaintea mea era goala aproape pusca cu un halat transparent de la ei. La ce temperatura e in aparat ma gandesc ca a clantanit bine. Asa….si mi s-a mai facut precizarea ca e posibil daca e vreo urgaenta sa treaca de 11, ora la care eram programata.
    Eeee, usor de zis dar cu o noapte inainte nu am prea dormit, asa ca sculat sotul dimineata, imbaracat si la 10 eram cu masina in curtea spitalului (incinta Matei Bals, langa Sp Colentina pe care il cunosc de peste 25 de ani datorita membrilor familiei). Imi anunt prezenta la rectie, imi declin identitatea si completez un formular in care am specificat clar fara substanta de contrast pentru ca am patit-o la o urografie si la o scintigrama renala cand am cam intepenit…Mi se spune ca o sa intru mai devreme daca am tot ajuns. Ma striga dra asistenta, se uita mine, initial ma ia cu tu, dupa ce s-a uitat si la varsta a trecut la dumneavoastra. Si acum urmeaza actul principal. Mi se pune casca pe urechi, para de urgenta in mana si ma trezesc deodata ca intr-un film SF. O ora cat a durat am stat numai cu ochii inchisi. In casca se aude o melodie difuza si zgomot de pasarele. Senzatia cu pasarelele e placuta pentru ca iti da si pufuri de oxigen si parca esti in padure la munte la aer curat. Se aud zgomote diferite, ca de clopot, de vapor ca de toaca, te mai baga si la centrifuga ca la masina automata te mai si misca in sus si jos. Eu mi-am imaginat ca sunt in croaziera pe mare si in padure. De cateva ori inima a mai luat-o putin la trap, tot imi venea sa inghit saliva la un moment dat. Deoarece au fost 2 segmente de analizat m-au tinut a la long fara sa mai intrerupa. Mi-am dat seama cand a terminat cu primul segment in momemntul cand am auzit fleshuri ca la aparatul de fotografiat, acesta este momentul cand se apropie de final. Eu am simtit si putina caldura in zonele investigate. Cert e ca am amortit 1 ora dar nici nu m-am miscat, na sa ies bine la poza. Asistenta m-a acoperit pe picioare si cu o patura. Mie mi-a fost k nici cald, nici frig, cum o fi stat tipa din fata mea nu stiu, brrr. Imi amortise toate cele, m-a ajutat asistenta sa ma ridic, am multumit, am mai conversta ceva si m-am imbracta de strada in cabina unde imi lasasem bagajelul. Am baut o cofee, gratis, am platit si am plecat, cam ametita. Va sfatuiesc sa nu mergeti singur/e. Eu cu sotul facem o pereche buna la tot ce avem de rezolvat. Astept rezultatul, acesta se da la 3-10 zile, te anunta telefonic si pe e-mail dupa care voi merge la neurochirurg.
    Sunt convinsa ca aceste randuri va vor fi de ajutor asa cum si cei care ati scris pe bloguri mi-ati fost mie.
    Cu multumiri si sanatate, Nikosia, 45 ani

    • Cristina Says:

      Multumesc de poveste. Sigur va fi de folos cuiva.

    • Ciprian Sorin Moise Says:

      Un nume de neurochirurg, va rog.

      • vali Says:

        Marius Catana, pentru coloana – La Bagdasar si la Sanador – generatia tinara, de exceptie. Nu numai ca m-a consultat pentru problema mea dar i-am mentionat si un dubiu pentru care eram investigat si m-a incurajat, mi-a facut cateva teste simple si mi-a spus ca nu am a mi face griji chiar daca nu am primit inca rezultatul investigatiei.

  13. Maria Says:

    Am ajuns la postarea ta căutând info despre acel tremor/ trepidație a mesei însoțită de zgomot mai puternic cam pe la mijlocul investigației așa …..am făcut și eu un irm cerebral și după am.niste dureri de cap și amețeală care persista ….până să vad ce ai scris tu mă gândeam că o fi de la tremorul acela al mesei ,mie mi se părea că mă dă cineva cu capul de masa aceea


Leave a comment