Epopeea CAS Iași

Nu cred că știți, dar când ești student peste 26 de ani, nu se mai cheamă că ești student…cel puțin în ceea ce privește asigurările de sănătate. Nu le pasă că nu ai voie să te angajezi ca să ai altă sursă de asigurare medicală, nu mai ești asigurat și gata. Și așa încep vizitele mele la CAS (Casa de Asigurări de Sănătate):

1. (camera 5, nu cred că mai are rost să spun, are întotdeauna coadă de 20-25 de persoane)
Eu: Doamnă, am împlinit 26 de ani și sunt studentă, ce să fac?
Ea: Aveți alte venituri?
Eu: Da, În perioada cât se fac cursuri, țin niște ore de laborator în regim de “plata cu ora”.
Ea: Bun, sunteți asigurată. Când nu mai faceţi ore, veniţi cu dovada faptului că în ultimii 5 ani aţi fost asigurată şi cu un act de la fisc şi vă plătiţi asigurarea.

Super. Prin noiembrie am fost la doctor. Mi-a cerut o adeverință de salariat ca să fac dovada faptului că sunt asigurată. De la facultate nu a putut să-mi dea, că “plata cu ora” nu înseamnă angajată, deci nu are cum. Mă duc la CAS să-mi dea această dovadă:

2. (camera 5)
Eu: Vreau și eu o dovadă că sunt asigurată.
Ea: (se uită pe calculator) Da, sunteți declarată de Universitatea Tehnică, dar nu putem să vă dăm dovadă, poate oricine să verifice și vede.

Super. Noroc că doctorița m-a crezut pe cuvânt, că nu avea calculator în cabinet să verifice.
Vine apoi vremea să plec din țară și îmi trebuie card european de asigurări de sănătate. Merg cu toate dovezile că am fost studentă și doctorandă în ultimii 5 ani.

3.(camera 4)
Eu: Vreau și eu să-mi fac card european de sănătate.
Ea: Văd că aveți actele, ok, mergeți la camera 5 să vă dea adeverință de asigurat.
Eu: Dar am înțeles că asta poate vedea oricine, de ce să merg la camera 5?
Ea: De acolo vă dă, aici veniți după ce aveți dovada.
(camera 5)
Eu: Vreau o dovadă că sunt asigurată, pentru card european.
Ea: Văd că până în septembrie ați fost studentă sub 26 de ani, dar apoi?
Eu: Angajată , “plata cu ora”, bla, bla.
Ea: Avem sistemul picat, nu pot verifica, veniți altă dată.

4. coadă imensă la camera 5, renunț

5. coadă și mai mare, dar rămân, timpul începe să mă preseze
Eu: Vreau o dovadă că sunt asigurată, pentru card european.
Ea: Vă trebuie din octombrie încoace adeverință de salariat.
Eu: Nu-mi dă, că nu sunt salariat.
Ea: Atunci o dovadă că în perioada cât țineți ore, țineți ore (ceva așa, parafrazând).

Fac tot posibilul și fac rost de o adeverință în care scria că țin ore pe semestrul I al anului universitar 2010-2011 și că am fost plătită pe septembrie și octombrie (cu viramentele spre CAS respective)

6. (camera 5)
Eu: Vreau o dovadă că sunt asigurată, pentru card european.
Ea: Nu e bună adeverința, trebuie să plătiți pe decembrie și ianuarie.
Eu: Dar o să iau bani, orele pe decembrie sunt făcute, de ce să plătesc?
Ea: Veniți cu altă adeverință, să scrie clar că o  să fiți plătită. Ce știu eu când e semestrul I? Trebuie să scrie exact lunile!

Iar facultate, iar adeverință (în care scria că țin ore din octombrie până în ianuarie), înapoi CAS (noroc că fiind 10 ianuarie mi-a scris pe adeverința de la facultate că am avut venituri și pe decembrie)

7. (camera 5)
Eu: Vreau o dovadă că sunt asigurată, pentru card european.
Ea: Da, dar pe ianuarie tot trebuie să plătiți, că nu se scrie că o să fiți plătită, scrie doar că țineți ore.
Eu: OKEEEEEEI, PLĂTESC PE IANUARIE!!!!
Ea: Plătiți și până în iunie contribuția, că așa e la cardul european, 222 lei vă rog.

Plătesc și depun într-un final actul ăsta la camera 4. Ca în Caragiale, vă spun. Sper acum că până plec (marțea viitoare) o să mi-l și dea. Țineți-mi pumnii.

Later edit: Bineînțeles că nu a fost gata la timp…mi-au dat un certificat înlocuitor.